28.04.2023
Międzykontynentalny transport morski - od opakowań do załadunku
Transport morski odgrywa ogromną rolę w międzynarodowym handlu - każdego dnia statki handlowe przemieszczają między kontynentami ładunki liczone w setkach tysięcy ton. Jak przygotować opakowania do transportu morskiego i jakie warunki należy spełnić, by towar dotarł bezpiecznie do celu?
Transport morski w handlu międzykontynentalnym
O ile stronom transakcji nie zależy na czasie, w międzykontynentalnym obrocie towaru droga morska jest w większości przypadków optymalną formą transportu. Wśród związanych z nią korzyści można wymienić m.in. wysoką ładowność - w jednorazowym transporcie można przewieźć wielotonowy ładunek, bez konieczności przestrzegania restrykcyjnych limitów wagowych obowiązujących w transporcie lotniczym czy drogowym. Do zalet transportu morskiego należą także bezpieczeństwo i niskie koszty transportu w porównaniu z drogą lotniczą.
Drewniane opakowania do międzykontynentalnego transportu morskiego
Sterylizacja fitosanitarna - certyfikat ISPM 15
Materiał, z którego wykonywane są opakowania do transportu morskiego, musi obowiązkowo przejść procedurę sterylizacji fitosanitarnej zakończoną wydaniem certyfikatu ISPM 15. Sterylizacja drewna ma na celu eliminację wszystkich obecnych w jego strukturze szkodników oraz ich larw.
W transporcie międzykontynentalnym ma to ogromne znaczenie - pojawienie się obcych gatunków w ekosystemie docelowego terenu może wpłynąć negatywnie na lokalną faunę i florę, na ogół całkowicie odmienną, niż “rodzime” miejsce ich bytowania. Szkodniki mogą także zniszczyć strukturę opakowań, narażając ładunek na zawilgocenie lub uszkodzenia mechaniczne.
Zabezpieczenie drewnianych opakowań przed wilgocią
Międzykontynentalny rejs statku towarowego zajmuje od kilkunastu dni do nawet 2 miesięcy. Przewożony towar przez cały ten czas narażony jest na kontakt ze słoną wodą i deszczem - tym bardziej, że w celu zwiększenia ładowności skrzynie na ogół układa się w kontenerach otwartych od góry lub po bokach. Drewno jest materiałem o wysokiej odporności na wilgoć, ale w tak wymagających warunkach same ściany skrzyni mogą być niewystarczające.
Aby zapobiec szkodliwemu wpływowi wilgoci na ładunek, drewniane opakowania standardowo wyposaża się w pochłaniacze wilgoci, a w razie potrzeby - także inhibitory korozji. Do powszechnie stosowanych zabezpieczeń należą także folia aluminiowo-próżniowa, antykorozyjna folia VCI czy wodoodporna folia termokurczliwa. Współpraca z wyspecjalizowanym producentem opakowań drewnianych gwarantuje precyzyjny dobór środków zabezpieczających ładunek i bezpieczny transport towaru.
Załadunek drewnianych opakowań na statek towarowy
Kluczowym etapem załadunku towaru w transporcie morskim jest sztauowanie kontenerów, czyli równomierne rozmieszczenie i stabilizacja poszczególnych jednostek transportowych. Prawidłowe wysztauowanie kontenerów jest koniecznym warunkiem dopuszczenia ładunku do transportu - źle rozmieszczony towar może zaburzyć środek ciężkości statku, co w skrajnych przypadkach może skończyć się nawet zatonięciem. Stabilizacja ładunku chroni go także przed uszkodzeniami mechanicznymi podczas sztormu i innych ewentualnych wstrząsów.
Akcesoria używane do sztauowania kontenerów to m.in. taśmy odciągowe, łańcuchy mocujące, maty antypoślizgowe lub wypełniacze pustych przestrzeni w kontenerze. Znaczenie ma także rozmieszczenie poszczególnych elementów ładunku wewnątrz kontenerze - powinny być one rozlokowane równomiernie, w taki sposób, by środek ciężkości kontenera znalazł się w dolnej połowie jego wysokości.